Wypadek przy pracy może słono kosztować firmę
Za skutki wypadku przy pracy niejednokrotnie musi płacić pracodawca. Poszkodowany lub jego rodzina mogą żądać od firmy m.in. odszkodowania, zadośćuczynienia czy renty.
Wypadek przy pracy to z perspektywy przedsiębiorcy nie tylko obowiązki organizacyjne związane z postępowaniem powypadkowym. To również ryzyko odpowiedzialności finansowej. Poszkodowany pracownik może bowiem domagać się wypłacenia mu różnego rodzaju świadczeń. Podobne uprawnienia ma rodzina osoby zmarłej z powodu wypadku przy pracy.
Świadczenia związane z wypadkiem przy pracy w pierwszej kolejności pochodzą z ZUS. Jest to np. jednorazowe odszkodowanie czy renta z tytułu niezdolności do pracy. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że poszkodowany pracownik (lub rodzina pracownika zmarłego w rezultacie wypadku przy pracy) domaga się zapłaty świadczeń nie od ZUS, lecz od pracodawcy. Są to m.in. odszkodowania, zadośćuczynienia pieniężne i renty.
Jeżeli pracownik poszkodowany w konsekwencji wypadku przy pracy dochodzi od pracodawcy zapłaty świadczeń na gruncie kodeksu cywilnego, to uznaje się, że taka odpowiedzialność materialna pracodawcy ma charakter uzupełniający w stosunku do odpowiedzialności z ubezpieczenia wypadkowego.
Odszkodowanie dla pracownika...
Pracownik w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia może domagać się jednorazowego odszkodowania związanego z kosztami poniesionymi przez niego w konsekwencji wypadku. Mogą to być koszty np.:
- rehabilitacji,
- leczenia,
- leków,
- sprzętu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta